تمدن ایران زمین

مطالب مکمل هشتم

سخنان کوتاه تربیتی درمورد (بنی آدم اعضای یکدیگرند) درس1هشتم

1. سعدی:

بنى آدم اعضاى یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوى به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بى‌غمى

نشاید که نامت نهند آدمى

ما ایرانیان مباهات می‌کنیم که بر سردر سازمان ملل متحده در نیویورک از میان این همه گفتارهای نیک از شاعران و حکمای سراسر عالم در طول تاریخ، همین شعر سعدی کتابت شده است:

Human beings are members of a whole,

In creation of one essence and soul.

If one member is afflicted with pain,

Other members uneasy will remain.

If you have no sympathy for human pain,

The name of human you cannot retain.

 

قرآن کریم:

مَنْ قَتَلَ نَفْسًا بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی اْلأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النّاسَ جَمیعًا وَ مَنْ أَحْیاها فَکَأَنَّما أَحْیَا النّاسَ جَمیعًا. (مائده: 32)

هر کس، فردی را بدون ارتکاب قتل یا فساد در روی زمین بکشد، چنان است که گویی همه انسان ها را کشته و هر کس انسانی را از مرگ رهایی بخشد، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است.

3. پیامبراعظم صلی الله علیه و آله:

مَثَلُ الْمُؤمِنینَ فی تَوادِّهِمْ وَ تَراحُمِهِمْ وَ تَعاطُفِهِمْ مَثَلُ الْجَسَدِ: اذَا اشْتَکی مِنْهُ عُضْوٌ تَداعی لَهُ سائِرُ الْجَسَدِ بِالسَّهَر وَ الْحُمّی.

مَثَل مؤمنان در دوستی و ابراز رحمت و عاطفه به یکدیگر، مثل پیکر است. هر گاه عضوی از آن دردمند شود، دیگر اعضای پیکر، با بی خوابی و تب، با آن عضو هم دردی می کنند.

4. ابوالحسن خرقانی:

اگر از ترکستان تا به در شام، کسی را خاری در انگشت شود، آن از آنِ من است. همچنین [اگر] از ترک تا شام، کسی را قدم در سنگ آید، زیان آن مراست و اگر اندوهی در دلی است، آن دل از آنِ من است... . کاشکی حساب همه خلق با من بکردی تا خلق را به قیامت حساب نبایستی دید. کاشکی عقوبت همه خلق مرا کردی تا ایشان را دوزخ نبایستی دید.

6. مهاتما گاندی:

هیچ تقوایی وجود ندارد که هدفش یا محتوایش، تنها خوش بختی و آسایش یک فرد باشد. ما همه اعضای خاندان بزرگ بشری هستیم. ممکن است که بشریت هزاران اتاق را اشغال کرده باشد، ولی همه آنها به یکدیگر مربوط است.

7. جبران خلیل جبران:

درخشان ترین تن پوشت را دیگری بافته است؛ گواراترین خوراکت همان است که بر میز دیگری می خوری؛ آسوده ترین بسترت در خانه دیگری است. حال مرا بگو چگونه می توانی خویش را از آن دیگر شخص جدا دانی؟

8. برتراند راسل:

نوع بشر چنان به صورت یک خانواده درآمده است که ما نمی توانیم سعادت خود را جز از راه تأمین سعادت دیگران تأمین کنیم. اگر می خواهیدخود خوشبخت باشید، باید راضی شوید به اینکه دیگران را نیز خوشبخت ببینید.

9. اقبال لاهوری:

نه افغانیم و نی ترک و تتاریم     چمن زادیم و از یک شاخساریم

تمییز رنگ وبو بر ما حرام است   که ما پرورده یک نوبهاریم

10. صائب تبریزی:

تار و پود عالم امکان به هم پیوسته است عالمی را شاد کرد آن کس که یک دل شاد کرد

پیوسته است سلسله موج ها به همخود را شکسته هر که دل ما شکسته است

ز رفتن دگران خوش دلی، از این غافلکه موج ها همه با یکدگر در آغوشند

11. سیدعلی صیدی تهرانی:

دلم به دوستی عالَمی گرفتار است         به کار هر که شکستی رسد، به کار من است

 انفاق

 

برج طغرل

برج طغرل در شرق آرامگاه ابن بابویه در شهر ری واقع شده‌است و از آثار به جا مانده از دوره سلجوقیان می‌باشد. ارتفاع برج حدود ۲۰ متر می‌باشد (بدون احتساب گنبد مخروطی شکلی که امروزه اثری از آن نمانده) قطر داخلی 11متر وقطر خارجی 15متر می باشد. به عقیده برخی از کارشناسان این برج شبیه عقربه‌های ساعت بوده و می‌توان از روی تابش آفتاب بر روی کنگره‌های آن زمان را تشخیص داد. چالش و اختلافات فراوانی میان کارشناسان و مورخان درباره شخصیت مدفون در این بنا وجود دارد. عده‌ای آن را آرامگاه طغرل بیک سلجوقی می‌دانند. کاربردهای برج طغرل:استفاده در شب های تار با استفاده از روشن کردن آتش بر باروی بلند آن برای راهنمای مسافران جاده ابریشم که از جانب خراسان به جانب ری می‌آمدند، ویژگی دیگر برج، ساعت آفتابی منحصر به فردی است که در دل کنگره‌های آن پنهان دارد. که شاید مورد مشابه آن در تاریخ علم کمتر یافت می‌شود. حول این برج از نمای بیرونی 24 کنگره با زاویة حاده جلوه‌گر شده که اگر در روبروی درگاه آن بایستید گویی شیری با دهانی باز به شما می‌نگرد. در دقّت در این بنا از آن جا که این کنگره‌ها درو تا دور این اثر را فرا گرفته به گونه‌ای خاصّ طرّاحی شده که اگر چنان چه طلوع آفتاب اتفاق بیافتد در جانب شرق بنا کم‌کم یکی از کنگره‌ها روشن می‌شود و آفتاب درون آن می‌تابد، اگر نیم ساعت از طلوع آفتاب بگذرد، نصف کنگره روشن می‌شود. اگر یک ساعت از طلوع خورشید بگذرد یک کنگره به طور کامل روشن می‌شود و اگر چنان چه 2ساعت بگذرد و کنگره روشن می‌شود، همین طور اگر 3ساعت بگذرد 3کنگره تا هنگامی که به لحظه‌ای می‌رسیم که خورشید روی نصف النهار منطقه قرار می‌گیرد. یعنی بیش ترین ارتفاع خود را از افق دارد، در این هنگام خورشید درست در بالای سر در جنوبی برج قرار می‌گیرد چرا که درب های برج کاملاً شمالی جنوبی بوده و روی نصف النهار واقع است در این هنگام سایه تیغه‌ای که بالای سر سردرب ورودی است درست در بالای تبری ضربی گونه سر در قرار گرفته و حکایت از لحظه اذان ظهر می‌کند و در زمستان که ارتفاع خورشید پایین‌تر است در لحظه ظهر خورشید از درب جنوبی درست وسط برج می‌تابد. اگر چنان چه خورشید از لحظه ظهر زوال پذیر و به جانب غرب گرایش یابد حال کنگره‌های جانب غرب شروع به روشن شدن می‌کند. اگر نیم‌ ساعت از لحظه ظهر بگذرد نیمی از کنگره از جانب غرب روشن می‌شود اگر یک ساعت بگذرد یکی از کنگره‌ها و اگر 2ساعت از ظهر بگذرد نیمی از کنگره‌ها روشن می‌شود و همین گونه تا خورشید غروب کند. پس از روی کنگره‌های این برج و روشن شدن آن توسط خورشید می‌توان مقدار گذشت زمان را از لحظه طلوع آفتاب، لحظه ظهر ، و مقدار گذشت زمان از لحظه ظهر را محاسبه و تعیین نمود.

 

گنبد علویان

گنبد علویان در چهار باغ علویان در نزدیکی میدان امامزاده عبدالله شهر همدان قرار دارد. این اثر یکی از شاهکارهای معماری و گچ‌بری بعد از اسلام در همدان است، ودر فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌است.بر اساس شناسنامه فنی بنا، این گنبد یکی از یادمانهای متعلق به اواخر دوره سلجوقیان در قرن ششم هجری است که توسط خاندان علویان ابتدا به عنوان مسجد احداث شده بوده‌است. در دوره‌های بعد با ایجاد سردابی در زیر زمین به مقبره آن خاندان تبدیل گردیده‌است. خاقانی به کنایه از آن به عنوان گنبد سبز یاد نموده‌است و فرهنگ عامیانه مردم استان همدان نیز بر این امر دلالت دارد که می‌گوید:

دلا دوشم دلا دوشم دلا دوش              به حق گنبد سبز سیه پوش

سیه‌پوش نام خانوادگی یک دسته از بازماندگان فعلی علویان در همدان هنوز هم «سیه‌پوش» است. راوندی صاحب مجمع التواریخ و القصص نیز از گنبد علویان به عنوان تریه اسلاف نام برده‌است. علت نام‌گذاری این بنا به «گنبد» علویان این بوده‌است که در گذشته‌های دور این بنا دارای گنبد بوده و در اثر گذشته زمان گنبد آن فرو ریخته‌است. همچنین علاقه شدید مردم به سادات و دوستداران امام علی و مدفون بودن دو تن از خاندان علویان در این بنا از دلایل دیگر این نامگذاری بوده‌است.

 

نمای داخلی گنبد علویان

 

 

مناره میل خسرو گرد

 

مناره خسروگرد واقع در ۱۰ کیلومتری غرب شهر سبزوار، مربوط به قرن ششم هجری قمری است. این اثر در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.ارتفاع آن به ۳۸ متر می‌رسد و در بالای آن دو رشته کتیبه کوفی و تزئینات لوزی شکل دیده می‌شود. تاریخ کتیبه به سال ۵۰۵ هجری قمری است.

 

 

ردیف

نام وزارتخانه

نام وزیر کنونی

آدرس سایت

1

وزارت آموزش و پرورش

علی اصغر فانی

www.medu.ir

2

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

محمود واعظی

ict.gov.ir

3

وزارت اطلاعات

سید محمود علوی

www.vaja.ir

4

وزارت امور اقتصادی و دارایی

علی طیب نیا

www.mefa.gov.ir

5

وزارت امور خارجه

محمدجواد ظریف

www.mfa.gov.ir

6

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

حسن قاضی زاده هاشمی

www.mohme.gov.ir

7

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

علی ربیعی

www.icm.gov.ir

8

وزارت جهاد کشاورزی

محمود حجتی

www.agri-jahad.ir

9

وزارت دادگستری

مصطفی پورمحمدی

www.justice.ir

10

وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

حسین دهقان

www.mod.ir

11

وزارت راه و شهرسازی

عباس آخوندی

www.mrud.ir

12

وزارت صنعت، معدن و تجارت

محمدرضا نعمت زاده

www.mimt.gov.ir

13

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

رضا فرجی دانا

www.msrt.ir

14

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علی جنتی

www.ershad.gov.ir

15

وزارت کشور

عبدالرضا رحمانی فضلی

www.moi.ir

16

وزارت نفت

بیژن نامدار زنگنه

www.mop.ir

17

وزارت نیروی ایران

حمید چیت چیان

www.moe.gov.ir

18

وزارت ورزش و جوانان

محمود گودرزی

www.msy.gov.ir

 

لیست حکومت های حاکم بر ایران از آغازتاعصر حاضر

ردیف

نام سلسله

مدت حکومت

موسس

آخرین حاکم

پایتخت

1

مادها

از710 تا 550 ق.م

دیااکو

آزی دهاک

هگمتانه

2

هخامنشیان

550 تا 330ق.م

کورش

داریوش سوم

تخت جمشید،شوش،هگمتانه

3

اسکندرمقدونی

330 تا 312ق.م

اسکندر

اسکندر

آتن

4

سلوکیان

312 تا 248ق.م

سلوکوس اول

آنتیوخوس ششم

سلوکیه

5

اشکانیان

248ق.م تا 212م

اشک

اردوان پنجم

صد دروازه ،تیسفون

6

ساسانیان

212 تا 615م

اردشیر

یزگرد سوم

تیسفون

7

خلفای راشدین

633 تا 660م

ابوبکر

حضرت علی(ع)

مدینه،کوفه

8

امویان

661 تا 750م

معاویه

مروان

دمشق

9

عباسیان

750 تا 1258م

سفاح

مستصعم

بغداد

10

طاهریان

822 تا 873م

طاهربن حسین

محمد بن طاهر

نیشابور

11

علویان

864 تا 928م

داعی کبیر

ناصرکبیر

آمل

12

صفاریان

862 تا 1003م

یعقوب بن لیث

ابو احمد خلف

زرنگ

13

سامانیان

893 تا 999م

اسماعیل بن احمد

عبدالملک بن نوح

بخارا

14

آل زیار

928 تا 1041م

مردآویج

نوشیروان بن فلک المعالی

اصفهان

15

آل بویه

932 تا 1055م

علی

ابومنصور فولادستون

اصفهان،ری،بغداد،شیراز

16

غزنویان

962تا 1186م

آلپتکین

سراج الدوله(خسروشاه)

غزنین

17

سلجوقیان

1038 تا 1194م

طغرل

طغرل سوم

نیشابور،اصفهان وبغداد

18

خوارزمشاهیان

1094 تا 1231م

قطب الدین محمد

سلطان جلال الدین

سمرقند ،گرگانج

19

مغولان

1231 تا1256 م

چنگیز خان

پسران چنگیز خان

اولان باتور

20

ایلخانان

1256 تا 1335م

هلاکوخان

ابو سعید

مراغه،تبریزوسلطانیه

21

سربداران

1336 تا 1386م

شیخ خلیفه

خواجه نجم الدین

سبزوار

22

تیموریان

1370 تا 1506م

تیمور

سلطان حسین بایقرا

سمرقندوهرات

23

قراقویونلو

1407 تا 1420م

قرایوسف

حسنعلی بن جهانشاه

تبریز

24

آق قویونلوها

1468 تا 1502م

ابونصرحسن بیک

سلطان مراد

تبریز

25

صفویان

1501 تا 1722م

شاه اسماعیل

شاه سلطان حسین

تبریز،قزوین واصفهان

26

افغان ها

1723 تا 1729م

محمودافغان

اشرف افغان

اصفهان

27

افشاریان

1735 تا 1750م

نادر شاه

شاهرخ

مشهد

28

زندیه

1758 تا1794 م

کریم خان

لطفعلی خان

شیراز

29

قاجاریه

1795 تا 1925م

محمد حسن خان

احمد شاه

تهران

30

پهلوی

1925 تا 1979م

رضا خان

محمد رضا

تهران

 

 

 

کاروانسرای شرف

در ۴۵ کیلومتری شهر سرخس است که به شیوه رازی ساخته شده و نام معمار آن

استاد محمد طرائقی سرخسی ذکر شده است. طبق مدارک و متون تاریخی بانی

بنای فعلی «شرف الدین ابوطاهربن سعدالدین عل القمی» است که مدتی

حکومتمرو و سرانجام صدرات سلطان سنجر را برعهده داشت. باتوجه به کتیبه موجود

بنای رباط به سال ۵۴۹ هجری قمری در زمان سلطان سنجرسلجوقی با مصالح آجر و

گچ ساخته شده‌است و بی‌شک یکی از شاهکارهای هنر ایرانی به شمار می‌رود.

 

برج های خراقان، قزوین

این برج‏ها در یک کیلومتری روستای حصار ارمنی ـ از توابع خرقان غربی، و در 32

کیلومتری جادة قزوین ـ همدان قرار دارند. تمامی بنا به ضخامت 60 ساخته

شده،سپس روی آن پوششی تزئینی با آجر اجرا شده است. وجود همین نمای

آجری است که منظر برج را به صورت یکی از زیباترین و چشم‏گیرترین آثار معماری

قرن پنجم ایران درآورده است. در برج‏های خرقان مقبره‏هایی نیز وجود دارد که متعلق

به دو نفر به نام‏های «ابوسعید بیجار پسر سعد» و «ابومنصر ایلتای تی‏تکین» است




 

 

 

 

 

 

 

 

 

نقشه کشورهای جنوبغربی آسیا(خاورمیانه)

 

 

 

نقشه کشورهای عضو اکو

 

 

خواجه نصیر الدین طوسی

 

 

 

 

 

 

تیمورگورکانی(تیمورلنگ)

 

 

 




خدايا-مازيار فلاحي

كداهنگ براي وبلاگ